Wednesday, April 22, 2009

Mensyukuri nikmat ALLAH


Sebagai insan di muka bumi ini, kita seharusnya mengakui kebesaran ALLAH SWT..sbg bukti hubungan kita dengan YANG MAHA PENCIPTA, wajarlah kita mensyukuri nikmat yang dikurniakan kpd kita. Nikmat bukan dtg dari wang semata2, malah byk lagi nikmat yg tanpa kita sedari…..Antaranya adalah nikmat kesenangan tempat berteduh…..

Ini yg sbnarnya sy nak sentuh….ALLAH telah mmberi nikmat perlindungan dari hujan dan panas kpd kita, dgn harapan kita dpt menggunakan dgn sebaik mungkin…..namun, jauh di sudut hati kita utk menyedari hakikat kpd nikmat ini…..

Sbnrnya masalah mcm ni byk berlaku…..contoh yg paling sinonim adalah pelajar…..bkn nak menuding jari kpd semua, tp segelintir sahaja….nama PELAJAR itu hanyalah contoh sahaja…..

Nak diteruskan cerita, pelajar ni mcm biasalah, sibuk dgn rutin2 harian, assignment, kerja2 rumah & mcm2 lagilah….jd rata2 nya dpt la kita lihat kdg2 rumah tempat kita berlindung pun tak terjaga….habuk, langsir kotor, lantai penuh dgn sampah, bakul penuh dgn baju, dan mcm2 lg la….

Bkn xde masa nak mngemas, tapi sikap diri tu sendiri sebenarnya… bnda kalo makin biar, bkn mkin baik tetapi makin buruk…kalau amik masa setengah jam sehari pn, rsenya xkan terganggu pn apa yg kita belajar…..boleh ke kalau nak belajar dalam suasana yg berbau??? Bersepah?? Kotor??

Fikir2 lah…..

Give any comment towards dis post….TQ~

0 comments: